20 March 2016

TIGA TAHAP KEFAHAMAN TIBB NABAWI

1. Dalam memahami Tibb Nabawi, ada pihak yang terlalu literalis, dan ada juga yang terlalu konseptualis.

2. Mari kita lihat tiga tahap kefahaman terhadap Tibb Nabawi menurut Existologi dan Medikologi.

3. Tahap pertama merupakan tahap yang paling rendah, iaitu tahap Empirikal. Pada tahap ini seseorang itu banyak bergantung pada pemerhatian pancaindera dan kajian saintifik. Sekiranya kajian derianya mendapati sesuatu itu bermanfaat, maka dia yakin bahawa ianya bermanfaat. Jika sebaliknya maka sebaliknya.

4. Tahap kedua ialah tahap Rasional. Pada tahap ini, seseorang itu menggunakan akalnya untuk memikirkan kemungkinan-kemungkinan yang tidak dicerap oleh derianya. Contohnya, jika sesuatu bahan itu telah dibuktikan secara empirikal mempunyai mudarat, maka dia tetap memikirkan kemungkinan bahawa bahan itu mungkin berubah sifatnya, lalu bahan itu dianggapnya sebagai bermanfaat atau tidak bermudarat. Pendek kata, ia bersangka baik dengan Allah. Lagipun, memang hukum sains pada setiap makhluk adalah tidak mutlak. Bahkan boleh berubah mengikut kehendak-Nya.

5. Tahap ketiga ialah tahap yang tertinggi, iaitu tahap Revelatif. Pada tahap ini, seseorang itu tidak lagi terikat dengan hukum sains mahupun hukum akal. Ini kerana ia telah menyerahkan segala-galanya kepada Allah secara mutlak. Mereka yang berada pada tahap ini, bagi mereka bukan sahaja habbatus saudak boleh menjadi ubat bagi segala penyakit, bahkan racun yang paling racun pun boleh menjadi ubat yang sangat mujarab. Ini kerana ia yakin bahawa semua makhluk langsung tidak mempunyai sebarang mudarat mahupun manfaat. Semuanya daripada Allah secara mutlak.

6. Oleh itu, kenalilah diri kita, dan kenal pasti tahap serta maqam kita. Jika rasa kenyang masih bergantung pada makanan, jika rasa sihat masih bergantung pada ubatan, maka ketahuilah bahawa kita masih di tahap Empirikal. Maka berbuatlah sesuai dengan tahap itu.

7. Namun, yang terbaik ialah keseimbangan antara ketiga-tiga tahap ini. Itulah contoh yang Baginda tunjukkan. Baginda tetap makan ketika lapar, dan Baginda tetap berubat ketika sakit. Bagindalah sebaik-baik contoh.

8. Moga Allah menambahkan kefahaman kita tentang Tibb Nabawi, iaitu perubatan yang diajarkan oleh kekasih-Nya yang agung lagi mulia, juga yang tidak bercakap berdasarkan hawa nafsu melainkan semuanya adalah wahyu yang diwahyukan.

Ikatlah unta sebelum bertawakkal kepada Allah...

Allahumma Salli 'Ala Muhammad...

TAMMAT