22 November 2014

TAWAS SEBAGAI UBAT





Golongan muda masa kini tidak ramai yang mengenali apa itu tawas (alum). Tawas terkenal sebagai penjernih air telaga. Memandangkan telaga sudah jarang digunakan pada zaman sekarang maka tidak ramai yang tahu dengan lebih lanjut tentang tawas.

NATUR TAWAS

Tawas merupakan sejenis garam galian yang berada dalam bentuk kristal (alum crystal). Kristalnya berbentuk oktahedron, sepertimana kristal fluorit (fluorite crystal). Kimia tawas ialah kalium aluminium sulfat (potassium aluminium sulphate/potash alum). Tawas mempunyai dua rasa yang utama iaitu kelat (astringent) dan masam (acidic).

KEGUNAAN TAWAS

Tawas telah digunakan oleh manusia sejak dahulu kala dalam pelbagai bidang. Tawas boleh digunakan untuk merawat air dengan memisahkan bahan kotor daripada air. Bahan kotor tersebut akan mendap di bawah, manakala air yang bersih dan jernih akan berada di atas mendapan tersebut.

Tawas juga digunakan dalam masakan khususnya dalam pembuatan roti. Selain itu, tawas merupakan salah satu bahan yang digunakan untuk menghasilkan pemadam api. Tawas boleh membersihkan kulit haiwan seperti kulit lembu dan kulit kambing. Tawas juga dijadikan bahan utama dalam produk kosmetik untuk menghilangkan bau badan.

Dalam Perubatan Moden, tawas digunakan untuk menghasilkan vaksin. Tawas bertindak sebagai bahan adjuvan dalam vaksin yang dihasilkan. Adjuvan akan meningkatkan kekuatan vaksin melalui pengaktifan dan perangsangan sistem imuniti.

TAWAS DALAM PERUBATAN IBNU SINA

Dalam Kitab Al-Qanun Fit Tibb (The Canon of Medicine), Ibnu Sina telah menyatakan pelbagai kegunaan tawas. Antara kegunaannya adalah untuk menghentikan pendarahan, merawat luka dan mencuci mulut melalui perkumuran.

Berdasarkan disiplin Medikologi, rasa kelat dan masam kedua-duanya bersifat sejuk. Kelat bersifat sejuk-kering mewakili Unsur Tanah, manakala masam bersifat sejuk-basah mewakili Unsur Air. Dengan sebab itu tawas boleh mengecutkan luka yang disebabkan oleh kecederaan, kanser atau kencing manis. Dengan sifat sejuk ini juga adakalanya tawas menyebabkan seseorang itu rasa mengantuk dan lali. Dalam kimia moden sifat sejuk dikenali sebagai anabolik, manakala berdasarkan sains Islam klasik ia disebut proses kawn atau takwin. Ia berlawanan dengan sifat panas iaitu katabolik, fasad atau tafsid.

Bahagian Kedua Kitab Al-Qanun merupakan perbahasan mengenai Ubatan Tunggal (adwiyah mufradah/materia medica). Ibnu Sina menyatakan dalamnya bahawa rasa manis yang bercampur dengan rasa kelat sangat baik untuk organ-organ dalaman (viscera), ia dikenali sebagai Tonik Organ. Rasa manis yang bercampur dengan rasa masam pula menepati Formula Sakanjabin. Sakanjabin sangat baik untuk membuka salur darah dan mematangkan nutrien di dalam tubuh.

Gabungan antara Tonik Organ dan Formula Sakanjabin (manis+kelat+masam) boleh dihasilkan dengan mencampurkan gula yang manis dengan tawas yang kelat dan masam. Gabungan tawas dan gula dikenali sebagai Shakkar, ia sangat baik untuk beberapa penyakit khususnya penyakit jenis panas seperti radang (inflammation) dan barah (cancer).

Di Malaysia ada beberapa individu yang menggunakan kaedah ini. Namun ada pihak yang tidak jujur dalam menggunakan bahan ini. Zamre Ab Wahab yang menggunakan gelaran P. Alt / Palto HA Zamre dan Masa Bayu, telah menghasilkan produk berkonsepkan Shakkar, tetapi dia mencanangkan apa yang dihasilkannya itu sebagai gula dan garam natrium klorida (sodium chloride) dengan nama ABA24 Hablur Garam Gula, dan juga IK24 atau Indokristal (Immunotherapy-13).

Perkara ini sangat serius dan membahayakan kerana penggunaan tawas secara berleluasa tanpa kawalan dan tanpa pengetahuan pesakit boleh menimbulkan pelbagai masalah kesihatan. Oleh kerana tawas mengandungi aluminium, penggunaannya perlu dikawal dengan teliti dan tidak semua golongan sesuai mengamalkannya.

Tawas juga telah lama digunakan sebagai ubat oleh tamadun-tamadun terdahulu seperti yang terlihat dalam Perubatan Tradisional Cina dan Perubatan Ayurveda. Dalam Perubatan Ayurveda, tawas dikenali sebagai Phitkari, manakala dalam Perubatan Tradisional Cina ia dikenali dengan nama Bai Fan. Begitulah juga dengan Perubatan Melayu yang turut menjadikan tawas sebagai bahan untuk merawat penyakit.

TAMMAT